Gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk als je zwanger wilt worden. Vrouwen met over- of ondergewicht zijn minder vruchtbaar.
Met behulp van de BMI (Body Mass Index) kun je berekenen of je een gezond gewicht hebt. De BMI bereken je door het lichaamsgewicht (in kilo’s) te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (kwadraat = lengte x lengte, uitgedrukt in meters).

Bereken hier je BMI.

Met een BMI tussen 20 en 25 zit je goed. Bij een BMI onder de 19 en boven de 27 is de vruchtbaarheid duidelijk verminderd. Het is dan aan te raden respectievelijk aan te komen of af te vallen. Een BMI boven de 30 geeft niet alleen een verminderde vruchtbaarheid, maar ook een verhoogde kans op een miskraam, zwangerschapsdiabetes en bloeddruk problemen. Ook mannen met een sterk overgewicht zijn verminderd vruchtbaar.


Gezond afvallen

Mocht je overgewicht hebben kun je alleen afvallen vóór je zwanger wordt. Afvallen in de zwangerschap kan schade toebrengen aan het ongeboren kind.

Veel beweging en gezonde voeding vormen meestal de basis van een dieet. Het is belangrijk minder calorieën binnen te krijgen, dan het lichaam verbruikt. Op die manier gaat het lichaam vetreserves gebruiken en vermindert het vetweefsel. Om af te vallen is het vooral belangrijk gezond te eten! Beweging helpt om meer calorieën te verbranden.

Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve tot één kilo per week is een mooie richtlijn.
Het kan ook raadzaam zijn de hulp van en diëtiste in te schakelen, om zo geleidelijk en verantwoord af te vallen voor de zwangerschap.


Gezond aankomen

Vrouwen die te licht zijn (BMI < 18,5 of beneden de 52 kg.) hebben een verhoogde kans op vruchtbaarheidsproblemen. Dit kan zich uiten in een onregelmatige cyclus of nauwelijks menstrueren. Een paar kilo aankomen kan hier verandering in brengen. Echter het valt vaak niet mee om, indien je te licht bent, een paar kilo aan te komen. Een diëtiste kan je hierbij helpen.

Gezond en regelmatig eten met verantwoorde tussendoortjes (gezond en calorierijk) is belangrijk. Op gewicht komen kost tijd. Eén kilo erbij in drie tot vier weken is een goed resultaat.
Voeding met veel vet is ongezond. Zetmeelrijke voeding zoals pasta, aardappelen, kaas, melk, boter en vis zijn gezond. Verder is eiwitrijke voeding zoals vlees, vis en ei belangrijk want dit stimuleert de eicelrijping en de eisprong.

Twitter: vpgestelstrijp

Inschrijven praktijk

Vul onderstaand formulier

in en wij nemen contact op met u!

Kinderwens:

Zwangerschap: