Het verloop

Verdwijnen van het zwangerschapsgevoel

Het eerste wat veel vrouwen merken is het verdwijnen van de zwangerschapskenmerken, zoals pijnlijke borsten, misselijkheid etc. Dit kan overigens ook betekenen dat je de ergste periode hebt gehad en je lichaam gewend is geraakt aan de zwangerschapshormonen. Het is dus niet altijd een teken van een miskraam.

Bloedverlies

In de tweede plaats komt het bloedverlies. Het is aanvankelijk weinig en kan enige dagen duren.
Wanneer de miskraam doorzet neemt het bloedverlies toe en wordt het helderrood. Het bloedverlies kan variëren, maar komt vaak overeen met een erg hevige menstruatie of zelfs meer dan dat. Dit is ook afhankelijk van de grootte van de vrucht die moet worden afgedreven. Hoe groter de vrucht, hoe meer bloedverlies.

Buikpijn

Ten derde komt de buikpijn. De pijn komt in golven, houdt enkele minuten aan en gaat weer weg; eigenlijk een soort van weeën. Meestal zakt de pijn af wanneer er weer bloed uit je baarmoeder is gekomen.
Het kan zijn dat je een aantal minuten tot uren buikpijn hebt, dat deze weer weggaat en op een later tijdstip weer terugkomt.
De buikpijn zorgt ervoor dat door middel van een knijpbeweging alles wat in de baarmoeder zit naar buiten wordt gebracht. Op deze manier maakt je lichaam je baarmoeder schoon.

Neem gerust pijnstilling. Paracetamol of een andere pijnstiller mag. Alleen aspirine raden we af, omdat dit het bloed dunner maakt waardoor er meer bloedverlies kan optreden.
Warmte kan verlichting geven. Een warme kruik of douche nemen kan ontspannend werken.
Wanneer de baarmoeder leeg is, wordt het bloedverlies minder en gaat de buikpijn over in een zeurderige pijn. De dag na de miskraam verlies je ongeveer evenveel bloed als tijdens de menstruatie. De buikpijn is zo goed als over. In de dagen daarna neemt het bloedverlies geleidelijk aan af en stopt geheel na 5 tot 10 dagen.