Vitamine A en Vitamine D


Vitamine A

Vitamine-A is een belangrijke stof, maar teveel vitamine-A kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen.
Vitamine A zit in:
– Boter, halvarine en margarine.
– Lever en leverproducten.
– Vitaminepreparaten.

Voorkom het teveel binnenkrijgen van vitamine-A door:
– Geen lever te eten tijdens de zwangerschap of zeer beperkt.
– Eet niet meer dan éénmaal per dag een leverproduct, als paté, leverworst, leverpastei, hausmacher of berliner.
– Gebruik bij voorkeur alleen vitaminepreparaten voor zwangere vrouwen, hierin is de hoeveelheid vitamine-A aangepast.


Vitamine D

Vitamine-D zorgt tijdens de zwangerschap voor een goede opname van calcium bij moeder en kind.
Vitamine-D komt voor in boter, margarine en melkproducten, maar wordt ook door het menselijk lichaam zelf aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht.

Het advies is om extra vitamine D in te gaan nemen, vanaf de 16e week van de zwangerschap. Aangeraden wordt een dagelijkse dosering van 400 Internationale Eenheden (IE) of 10 microgram. Dit is gebaseerd op het advies van de Gezondheidsraad van medio 2000. Gebruik alleen een vitaminepreparaat dat volgens de bijsluiter geschikt is tijdens de zwangerschap.
Zwangeren die dagelijks gesluierd zijn of een donkere huidskleur hebben, worden minder blootgesteld aan de zon en hebben deze extra vitamine D zeker nodig.

Twitter: vpgestelstrijp

Inschrijven praktijk

Vul onderstaand formulier

in en wij nemen contact op met u!

Kinderwens:

Zwangerschap: