A-B-C-D-E

Aambeien

Tijdens de zwangerschap neemt de druk op de bekkenbodem toe. Daarbij vindt onder invloed van de zwangerschaphormonen een verslapping plaats van de vaatwanden van de bloedvaten. Zo kunnen aambeien spontaan ontstaan tijdens de zwangerschap. Bovendien hebben zwangere vrouwen vaak last van obstipatie, waardoor de stoelgang vaak lastiger verloopt en er ook gemakkelijker aambeien ontstaan.
Een echt wondermiddel bestaat er niet tegen. Vaak verdwijnen de aambeien vanzelf na de bevalling, doordat de druk en de zwangerschapshormonen weg zijn.

Mochten de klachten toch dermate hevig zijn, bespreek dit dan met je verloskundige. Eventueel kun je een kuur Curanol® gaan gebruiken. Deze kuur bestaat uit een créme en zuigtabletten op natuurlijke basis en kan zonder bezwaar worden gebruikt tijdens de zwangerschap. De kosten hiervan worden niet vergoed door de ziektekostenverzekeraar.
Je kunt Curanol® zelf zonder recept via internet bestellen: www.curanol.nl

Bandenpijn

Bandenpijn voelt als een stekende pijn vooral aan de zijkant van de buik en in de buurt van de liezen.
De pijn ontstaat doordat de banden die de baarmoeder dragen en op zijn plaats houden, worden uitgerekt. Rek op deze banden ontstaat bij het maken van onverwachtse bewegingen zoals, opstaan, omdraaien, niezen of lachen. Deze pijn kan gedurende de hele zwangerschap en ook in de kraamweek voorkomen.
Probeer plotselinge bewegingen te vermijden, door bijvoorbeeld rustig op te staan of om te draaien. Eventueel kan een strak omgeknoopte doek/shawl of een speciale buikband om je buik verlichting geven. Dit zorgt voor extra ondersteuning van de buik, waardoor de rek op de banden soms wat minder wordt.

Bekken/rugpijn

Tijdens de zwangerschap worden de banden en spieren van het bekken, onder invloed van de zwangerschapshormonen, zachter en soepeler. Hierdoor neemt de beweeglijkheid van het bekken toe en kan de baby later bij de bevalling gemakkelijker door het geboortekanaal.
Tijdens de zwangerschap kan dit echter wat ongemak en pijn geven. Vaak wordt al snel de term bekkeninstabiliteit gebruikt, echter een wat instabiel bekken tijdens de zwangerschap is heel normaal.

Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee kunt houden, zoals:
– Vind een balans tussen beweging en rust.
– Draag geen (hoge) hakken.
– Let op je houding, het zwaartepunt ligt tenslotte anders tijdens de zwangerschap.
– Beperk traplopen, dit is een onstabiele beweging voor je bekken.
– Probeer niet te bukken, maar zak door de knieën wanneer je iets wilt oprapen.
– Til niet te zware dingen.

Het is wel belangrijk om goed in de gaten de houden dat de klachten niet van kwaad tot erger worden. Mocht dit wel het geval zijn, dan zou fysiotherapie, cesartherapie of een bezoek aan een osteopaat je wellicht hulp kunnen bieden. Hier is in principe geen verwijzing door de huisarts meer voor nodig.

Verder kun  je meer over bekkenklachten lezen in het boek ‘Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap’ van Cecile Röst.

Blaasontsteking

Een blaasontsteking komt regelmatig voor bij zwangere vrouwen. De typische klachten passend bij een blaasontsteking, zijn vaak niet (duidelijk) aanwezig. Een branderig gevoel tijdens of na het plassen ontbreekt vaak. Regelmatig kleine beetjes plassen, doen zwangere vrouwen over het algemeen toch al. Eigenlijk is zeurende buikpijn, voornamelijk onderin de buik het enige wat op een blaasontsteking kan wijzen.

Wanneer je een aanhoudend zeurderig gevoel in de onderbuik hebt, soms doortrekkend naar de onderrug, meldt dit dan altijd aan je verloskundige. Na overleg kun je dan wat ochtendurine naar je huisarts brengen, om dit te laten controleren op een blaasontsteking. Vermeldt wel even aan de huisarts dat je zwanger bent, dit i.v.m. het eventuele voorschrijven van medicijnen.

Heb je een blaasontsteking, dan krijg je antibiotica voorgeschreven. Maak de gehele kuur volledig af. Wanneer de kuur is afgelopen is het verstandig om je urine opnieuw even na te laten kijken. Dit om te zien of de gehele blaasontsteking verdwenen is.

Verder is het belangrijk goed te drinken, immers regelmatig goed plassen helpt de ontsteking sneller te verdwijnen. Het is aan te raden tijdens de zwangerschap dagelijks minimaal 2 liter te drinken.
Let op dat je goed uitplast. Een blaasontsteking komt sneller voor wanneer er steeds wat urine in de blaas achterblijft.
Gebruik extra vitamine-C. Dit maakt de urine zuur, zodat bacteriën zich minder goed kunnen vermenigvuldigen. Je kunt vitamine-C niet overdoseren.
Het drinken van cranberrysap of het nemen van cranberrycapsules verhoogt de weerstand van de blaas. Hierdoor kun je een blaasontsteking voorkomen of een beginnende blaasontsteking beter doen worden.

Bloedneus

Tijdens de zwangerschap neemt onder invloed van de zwangerschapshormonen de doorbloeding van de slijmvliezen toe. Ook worden de wanden van de bloedvaten wat zwakker, waardoor ze kwetsbaarder zijn.
Bloedneuzen komen regelmatig voor bij zwangere vrouwen. In principe is dit onschuldig, tenzij je zeer vaak, langdurig of heftig bloedverlies hebt. Wanneer dit zo is, doe je er verstandig aan een afspraak te maken bij je huisarts.

Bloedend tandvlees

Onder invloed van de zwangerschapshormonen neemt de doorbloeding van de slijmvliezen tijdens de zwangerschap toe. Ook worden de wanden van de bloedvaten wat zwakker, waardoor ze kwetsbaarder zijn. Sommige vrouwen krijgen dan ook last van bloedend tandvlees tijdens het tandenpoetsen. Dit kan geen kwaad. Wanneer je vaak last hebt van bloedend tandvlees, dan kun je je tanden het best zachtjes poetsen met een zachte tandenborstel.